foto: Ottava
Ulrikke
Reed Findenegg
Ulrikke
Reed Findenegg
Universitair Kamerkoor Audite Nova
2023
Nijmegen
Het Nijmeegs Universitair Kamerkoor Audite Nova is in 1967 opgericht door een aantal leden van het Nijmeegs Studenten Koor Alphons Diepenbrock. Het kamerkoor is nauw verbonden met de Radboud Universiteit Nijmegen. Het merendeel van de leden studeert of werkt aan de RU.
De naam Audite Nova verwijst naar de titel van een lied van de Nederlandse Renaissancecomponist Orlando di Lasso. Het betekent “hoort dit nieuws, deze nieuwe geluiden”. Ook nu, meer dan 40 jaar na de oprichting, wil Audite Nova nog steeds nieuwe wegen inslaan. Er wordt telkens weer naar gestreefd om verrassende en gewaagde programmering te koppelen aan een hoog muzikaal niveau. Een belangrijke doelstelling daarbij is het uitvoeren van kamermuziek uit alle stijlperiodes van de westerse koormuziek en het telkens opnieuw interpreteren van interessant en opmerkelijk repertoire.
De eerste dirigent van het ensemble was Cees Rotteveel, die al in 1968 met het koor een eerste prijs wist te behalen op Internationale Korenfestival. Latere dirigenten waren Bruno de Greeve, Hoite Pruiksma, Klaas Stok, Fokko Oldenhuis en Hebe de Champeaux.
Sinds juni dit jaar ben ik gastdirigent voor dit schitterende kamerkoor en mag in het eerste weekeinde van Advent het programma Lux Aeterna ten gehore brengen.
Vocaal ensemble Corde Vocali
24 mei 2020 - uitgesteld wegens Corona-maatregelen
Amsterdam
Vocaal ensemble Corde Vocali is een ensemble van 12 tot 15 enthousiaste zangers. Het vocaal ensemble brengt voornamelijk a capella muziek ten gehore. Hierbij wordt geen stijl of tijdvak geschuwd, concerten uit de afgelopen 10 jaar illustreren dit. Zo zijn er concerten geweest met Spaanse barok muziek, romantisch Frans repertoire, oude muziek van o.a. Hildegard von Bingen en de Leidse Koorboeken. Het ensemble werkt met wisselende dirigenten.
Kamerkoor Sjanton
2014 - heden
Utrecht
Vanaf 1 januari 2014 ben ik de artistieke leider en dirigent van Kamerkoor Sjanton. Het koor heeft een uitstekende organisatie en betrokken zangers die graag samen zingen. Er is een ‘drive’ en veel gevoel voor humor in het koor en dat maakt dat het leiding geven ontspannen en leuk is.
De gretigheid waarmee plannen gemaakt en gerealiseerd worden viel me al op tijdens mijn eerste jaar bij dit koor. In het najaar van 2014 voerde we de Londense versie van Ein Deutsches Requiem van Johannes Brahms uit. In het voorjaar 2015 zijn we op reis gegaan naar Budapest en Kecskemét (Hongarije). Inmiddels hebben we in het najaar van 2018 een tweede koorreis gemaakt naar Lissabon (Portugal).
Onder de titel Lady, Flow’r of Ev’rythin brachten we in 2016 bekende en minder bekende Engelse kerstmuziek, voornamelijk uit de 20e eeuw, ten gehore, met als hoogtepunt het Festival Te Deum van Britten. Organist Laurens de Man en sopraan Caroline Spanjaard verleenden hun medewerking aan dit programma.
Tijdens het jubileumjaar van kamerkoor Sjanton in 2017, voerden we een volledig Barok-programma uit met medewerking van het Dordts Kamerorkest en vier solisten.
Tevens hebben we gezamenlijke concerten geven met onder anderen Kamerkoor Decamerone en het Noorse kamerkoor, Vox Humana.
Naar aanleiding van het concert Listen to the Lambs (voorjaar van 2019) werd kamerkoor Sjanton uitgenodigd voor de achtste editie van Catharijn Classique. Speciaal voor de zomertentoonstelling ‘Bij ons in de Biblebelt mochten we ons programma met spirituals, Mendelssohn en Bach opnieuw laten horen. Het was bijzonder om buiten in de kloostertuin met sopraan-soliste Patricia Rio Gonçalves te zingen, met het Museum Catharijneconvent als decor.
Nordlys
2011-heden
Amsterdam
Met het vrouwenkoor Nordlys verwezenlijk ik een langgekoesterde wens om op een hoog niveau samen te werken met een groep geschoolde amateurzangeressen. Voor dit koor zoek ik uitdagende koormuziek van voornamelijk hedendaagse componisten uit, geestelijke en wereldlijke muziek van zowel mannelijke als vrouwelijke, vaak minder bekende, componisten.
De naam ‘Nordlys’ (Noors en Deens) betekent noorderlicht. De naam van het koor refereert aan het indrukwekkende en exotische natuurverschijnsel dat te zien is in de meeste landen waar de muziek die Nordlys uitvoert vandaan komt. Mijn doel is om dit vrouwenkoor-repertoire, dat niet vaak in Nederland wordt uitgevoerd, de bekendheid te geven dat het verdient.
Nordlys werdt opgericht in 2011 en inmiddels zijn we bezig met onze elfde project. Voor elk project wordt in korte tijd een nieuw programma ingestudeerd, daarom werkt het koor volgens een strakke planning. Het is bijzonder en zeer inspirerend om met vrouwen te werken want de zangeressen van Nordlys gaan uitdagingen niet uit de weg, zowel qua repetitietempo, muzikale afwerking en uitspraak van moeilijke talen.
Åsa Olsson heeft in 2017 een workshop gegeven aan het vrouwenkoor Nordlys namens het Nederlands Kamerkoor. Nordlys verzorgde toen het voorprogramma voor het Nederlands Kamerkoor o.l.v Reinbert de Leeuw.
Amuse Vocale
2017 - heden
Almere
Sinds september 2017 leid ik Amuse Vocale. Na hard werken aan klank, dictie en intonatie begint het koor vorm te krijgen. Na een open repetitie in januari 2018 kreeg het koor in één keer 11 nieuwe leden erbij, en nu bestaat het uit 29 zangers, goed verdeeld over alle stemgroepen. Amuse zingt graag toegankelijke koormuziek van moderne en hedendaagse componisten, maar staat ook open voor andere muziekstijlen. Het koor stelt eisen aan haar leden qua aanwezigheid en voorbereiding. Een goede stem, enige koorervaring en muziekkennis is nodig. Bij dit koor valt mij, naast grote onderlinge betrokkenheid, het streven naar kwaliteit en ontwikkeling op.
Kamerkoor Ottava
2009 - heden
Amsterdam
Kamerkoor Ottava is een gemengd Amsterdams koor van bijna twintig bevlogen amateurzangers. Ze zingen een breed klassiek repertoire, met een lichte voorkeur voor muziek uit de renaissance en barok en geven enkele malen per jaar een concert. Ben je een zanger met enige koorervaring, kennis van het notenschrift en bereid zelfstandig thuis de muziek in te studeren, maar wil je je niet verplichten aan wekelijkse repetitie? Dan is dit een koor voor jou! Ze repeteren eenmaal in de 14 dagen, op woensdagavond, in het Vierwindenhuis aan het Windroosplein in Amsterdam-Oost.
Vocaal Ensemble TIEN
2014, 2016, 2021, 2022
Amsterdam
Het Vocaal Ensemble TIEN werkt per programma met een andere dirigent en bestaat uit gemiddeld 16 zangers. Met deze toegewijde mensen heb ik drie projecten mogen realiseren. Al snel werd me duidelijk dat ik mij met dit ensemble volledig kon uitleven, niet alleen in de repertoirekeuze, maar ook qua artistiek niveau.
Tevens gaven ze mij ook de nuttige feedback. Onder de titel ‘Schitterende eenvoud’ zongen ze in 2014 religieuze en wereldlijke composities uit de 19de, 20ste en de 21ste eeuw uit Scandinavische en Oostzeelanden.
Genieten van de kleine dingen in het leven, alleen of met geliefde, dat was de rode draad van het programma ‘Des choses tranquilles’. Aan het eind van een intensieve en heerlijke repetitieweek op het Franse Chateau de Percey voerden we het programma uit in het nabijgelegen Saint Florentin en later in Amsterdam. Vlak daarna voerde vocaal ensemble TIEN onder mijn leiding ook nog het kerst/winterprogramma Bezinning & Begeestering uit.
Onze meest recente samenwerking was in 2022 met het programma Prayers & Love Songs. Zowel smeekgebeden en weeklachten, als liederen waarin de hartstochtelijke aardse liefde bezongen werd, klonken naast elkaar. Dit ‘liefderijke’ a cappella-programma was een afsluiting van een hele moeilijke periode.
Kamerkoor Decamerone
2002 - 2015
Utrecht
Decamerone is een Utrechts Kamerkoor (18 leden), dat a cappella koorwerken zingt. Hun repertoire bestaat uit oude muziek en muziek uit de 19e en 20e eeuw.
Van 2002 tot 2015 was ik artistiek leider en dirigent van dit bijzondere kamerkoor. Het werd de bakermat van mijn dirigentschap. Tussen deze lieve, muzikale koorleden kon ik experimenteren en mijzelf op alle gebieden van het vak ontwikkelen: van koorklank ontwikkelen, overdracht, repetitie- en, slagtechniek, tot mensenkennis en groepspsychologie. Samen hebben we gedurfde programma’s met onbekende en hedendaagse muziek gedaan onder titels als ‘Spiegelbeelden’, ‘Sighs and sospiri’, ‘Bön’ en ‘De bevlogen ziel’.
Er was ruimte voor bijzondere samenwerkingen met componisten en andere gezelschappen. In 2014 leverde het kamerkoor Decamerone een muzikale bijdrage aan de dansvoorstelling ‘Addio al Fine’ van Ickamsterdam (the International Choreographic Art Center Amsterdam.) In het programma ‘Have you seen the white lily grow?’ werden drie liederen van de Nederlandse componist Rokus de Groot, voor het eerst uitgevoerd. In 2012 kreeg Kamerkoor Decamerone coaching van Stephen Connolly (bekend van de King’s Singers.) In datzelfde jaar was het koor een van de deelnemers in de Utrechtse Pieterskerk-serie. In 2013 waren we te gast bij Ignace Thevelein in het Jacobshuys te Brugge, van wie wij coaching en een workshop kregen.
In 2015 nam ik met het progamma ‘Scenes of life’ afscheid van dit kamerkoor. Het was een moeilijke beslissing, maar na bijna 14 jaar voelde ik dat het tijd was om de leiding aan iemand anders door te geven.
Gemengd Vocaal Eenvoortwaalf
2013, 2019
Nijmegen
Gemengd Vocaal Eenvoortwaalf zingt twee projecten per jaar onder wisselende dirigenten. Twaalf geoefende zangers uit Nijmegen en wijde regio, studeren in korte tijd zelfstandig de muziek in. Op uitnodiging verzorgt steeds een andere dirigent de muzikale afwerking. Het is een ware luxe om tijdens de eerste repetitie meteen muziek te mogen maken en aan details, klank en afwerking te kunnen werken. Al twee keer had ik het voorrecht dit te mogen doen. In 2013 kon ik er met het programma ‘Noorderlicht’ mijn Scandinavische achtergrond en muziekkennis kwijt. In het voorjaar van 2019 realiseerde ik met dit ensemble het programma ‘Orpheus with his lute’.
Vocaal ensemble Coqu
2015
Utrecht
Vocaal ensemble Coqu uit Utrecht is een kamerkoor met 28 ervaren, geschoolde amateurzangers. Elk half jaar wordt een andere dirigent uitgenodigd het koor onder zijn of haar hoede te nemen. Voor dit prachtige kamerkoor heb ik in 2013 een programma gemaakt dat heel dicht bij mijn hart ligt. Het uitgangspunt voor dit programma was koormuziek uit Noord-Europese landen, waar de volkse zangtraditie en volksmuziek nog springlevend is. De titel ‘Sång’ (Zweeds voor liedje) was een vanzelfsprekende titel voor een concertprogramma waarin de eenvoudige melodie centraal stond. Het programma werd in het voorjaar van 2013 uitgevoerd en later herhaald in een dubbelconcert met de Zürcher Sing-Akademie, die toen onder leiding was van Tim Brown.
Kamerkoor Amphion
1999, 2002-2013
Amsterdam
Ik was nog bezig met mijn studie aan het HKU toen ik in 1999 werdt gebeld om de dirigent te komen vervangen. Dit werdt een aangename kennismaking. Later werd ik op nieuw benaderd om vaste dirigent te worden voor dit koor en die positie heb ik elf jaar mogen vervullen. Daaraan heb ik zeer waardevolle muzikale relaties overgehouden.
Hoogtepunt uit die tijd was het programma uit 2010, ‘Bronnen van wijsheid’, een (muzikaal) uitdagend en (tekstueel) diepzinnig programma, aansluitend bij de Maand van de Filosofie. Tijdens de concerten werdt niet alleen gezongen, maar ook hardop gefilosofeerd. Auteur en filosofe Désanne van Brederode en Erik Heijerman – filosoof, wiskundige en clavecinist – waren daarvoor te gast.
Ook het lustrumprogramma was bijzonder. Onder de titel ‘Up & Away’ song het koor werken van Barber, Tippett en Gesualdo en ook ‘Leonardo dreams of his flying machine’ van Eric Whitacre. In samenwerking met het Utrechts Blazers Ensemble werdt de ‘Missa Brevis’ van Igor Stravinsky uitgevoerd.