foto: Decamerone
Ulrikke
Reed Findenegg
Ulrikke
Reed Findenegg
Mozart Requiem
Naardens Kamerorkest olv. Carel den Hertog
Patrícia Gonçalves (sopraan)
Karolina Hartman (alt)
Francis Ng (tenor)
Remmert Velthuis (bas)
Ik zie erg uit naar deze bijzondere concerten, waarin we samenwerken met het Naardens Kamerorkest om het geliefde Requiem van Mozart uit te voeren.
De muziek van Wolfgang Amadeus Mozart is vol expressie en contrasten. Dat geldt ook voor het Requiem. Mozart kon wrang genoeg de dodenmis niet afmaken omdat hij ziek werd en stierf. Later voltooide zijn leerling Süßmayr het werk. Ook twee andere markante componisten staan op het programma: Johannes Brahms en Peteris Vasks (Letland). Het koor zingt het motet ‘Warum ist das Licht gegeben dem Mühseligen’ van Brahms. Dit geeft de ontwikkeling weer vanaf de klacht van Job (3: 20-23) tot aan de berusting en het vertrouwen van de lofzang van Simeon in het slotkoraal (Luther). Het Naardens Kamerorkest speelt twee delen uit de 3e Symfonie van Brahms. Het gedragen en lyrische Pater Noster van de Letse componist Pēteris Vasks blijft in de sfeer van dit programma. Koor en orkest voeren dit werk samen uit.
Programma
- Johannes Brahms – Motet ‘Warum ist das Licht gegeben dem Mühseligen’ Op.74.
- Johannes Brahms – Twee delen uit de 3e Symfonie in F Op. 90
- Peteris Vasks – Pater Noster for koor en strijkorkest
- Wolgang Amadeus Mozart Requiem in d-mineur, K.626
Lux Aeterna – circels van licht
Programma
Van de schilderijen van Rembrandt tot de gedichten van Emily Brontë: licht en donker zijn een inspiratiebron in alle kunstvormen.
Ook veel componisten lieten zich verleiden door de eeuwige cirkels van licht en donker.
In het eerste weekend van de Advent brengen wij een uitdagend programma met stukken die ons meevoeren van het krieken van de dag tot de breekbare stilte van de nachtelijke sterrenhemel.
Componisten als Whitacre, Gjeilo, MacMillan en Körvits leverden het materiaal, wij brengen dit met dichterlijke nuance voor u tot leven in een veelkleurig palet.
Met werken van MacMillan, Ešenvalds, Vasks, Lauridsen, Wood, Barnum, Körvits, Childs, Gjeilo, Whitacre, Tallis en Byrd.
Gevoelige Snaren
Damsco Kwartet
Programma
Somewhere the first harmonic sound exists.
How else into the heart of a person could it have arrived as music?
Deze zinnen uit Muusika van de jonge Estse componist Pärt Uusberg vormt het motto van het programma Gevoelige Snaren. Naast dit ontroerende a capella lied over de ‘eerste muziek’ voert Nordlys ook twee liederen voor vrouwenkoor en strijkkwintet van Uusberg uit.
Centraal in dit programma staat verder de innemende Missa Popularis van de Zweedse componist Mårten Jansson. Dat de wortels hiervan liggen in de Zweedse volksmuziek wordt al direct duidelijk in de allereerste maten van het Kyrie. De viool speelt een melodie. Rijk versierd, maar tegelijk ingetogen. In mineur, maar niet droevig – eerder lieflijk en ontroerend. Dit zijn onmiskenbaar elementen uit de Zweedse volksmuziek.
Een ander bijzonder werk in in dit programma is It is the Silence van Linda Tutas Haugen, een werk voor vrouwenstemmen en strijkkwartet. De tekst is gebaseerd op fragmenten uit het dagboek van Anne Frank.
Nordlys omlijst deze ontroerende en troostrijke liederen met hedendaagse bewerkingen van Scandinavische volksliederen.
Gevoelige Snaren
Damsco Quartet
Programma
Somewhere the first harmonic sound exists.
How else into the heart of a person could it have arrived as music?
Deze zinnen uit Muusika van de jonge Estse componist Pärt Uusberg vormt het motto van het programma Gevoelige Snaren. Naast dit ontroerende a capella lied over de ‘eerste muziek’ voert Nordlys ook twee liederen voor vrouwenkoor en strijkkwintet van Uusberg uit.
Centraal in dit programma staat verder de innemende Missa Popularis van de Zweedse componist Mårten Jansson. Dat de wortels hiervan liggen in de Zweedse volksmuziek wordt al direct duidelijk in de allereerste maten van het Kyrie. De viool speelt een melodie. Rijk versierd, maar tegelijk ingetogen. In mineur, maar niet droevig – eerder lieflijk en ontroerend. Dit zijn onmiskenbaar elementen uit de Zweedse volksmuziek.
Een ander bijzonder werk in in dit programma is It is the Silence van Linda Tutas Haugen, een werk voor vrouwenstemmen en strijkkwartet. De tekst is gebaseerd op fragmenten uit het dagboek van Anne Frank.
Nordlys omlijst deze ontroerende en troostrijke liederen met hedendaagse bewerkingen van Scandinavische volksliederen.
Kim André Arnesen Even when he is silent
Mårten Jansson Missa Popularis
Linda Tutas Haugen It is the silence
Pärt Uusberg Lapse hällilaul, Muusika en Ülemlaul
Hedendaagse arrangementen van Noorse volksliederen.
Love Songs
Lineke Lever – piano
Noortje Braat – viool
Rita Rondeel – obo
Love songs, liefde voor elkaar, de natuur en het leven…
Programma
John Dowland Come again!
Bennet Weep, O mine eyes
E. MacDowell The Brook
Slumber song
V. Williams Silence and music
J. Brahms Drei Quartetten Op.112 1. Sehnsucht
Drei Quartetten Op.92 3. Abendlied
Drei Quartetten Op. 92 1. O schöne nacht
Saint-Saëns Deux Choeurs
Ola Gjeilo Lux Beata Trinitas
Intermezzo
Eric Whitacre Five Hebrew Love songs
David Brunner My Song
Verlangen naar …
Koen Boeijinga, saxofoon, en Thahita van der Spek, mezzosopraan
Wie verlangt er nu niet naar houvast, liefde, vriendschap, natuur, het verleden, veiligheid, licht, vrede en vrolijkheid? Nordlys bezingt dit allemaal in het voorjaarsprogramma van 2023. Spannende hedendaagse koorwerken klinken naast innemende, lieflijke volksliedjes. Het koor zingt onder meer het liefdeslied I lie van David Lang, bekend uit de film La Grande Bellezza. De Scandinavische volksmuziektraditie (werelderfgoed!) is goed vertegenwoordigd met bewerkte volksliederen door onder meer Knut Nystedt. Een meeslepende ode aan de lente van dé componist van Noorwegen Edvard Grieg completeert het programma.
Programma
Hugo Hammarstrøm (1891-1974), Kyrie
Eva Holm Foosnæs (1983- ), Ord over grind
Bertil Palmar Johansen (1954- ), Credo
David Lang (1957- ), I lie
William Brooks (1943- ), Vale dulcis amice
Knut Nystedt (1915 – 1914), Uit Fem Folketoner:
– Neslandskyrkja
– Torø liti (Kleine Torø)
Tone Krohn (1960 – ):
– Det lisle bånet
– Springdans
Linn Andrea Fuglseth (1959 – ), Nu solen går ned
Marianne Reidarsdatter Eriksen (1971 -), Sol-lokk
Alles begint bij Bach*
Arjan Veen organist
Meneka Senn sopraan
Strijkers
“Alles begint bij Bach!” volgens schrijver en muziekjournalist Merlijn Kerkhof. Dat is voor kamerkoor Sjanton het uitgangspunt voor dit concert met prachtige parels uit de Duitse kerkmuziek. Sjanton zingt zowel werken van “the master himself” Johann Sebastian Bach als muziek van zijn oom Johann Christian Bach, Gottfried August Homilius en Georg Phillip Telemann. Barok muziek wordt afgewisseld met romantische koorwerken van Anton Bruckner en Max Reger en daarin tussen, als verbinding, klassieke werken van de broers Joseph en Michael Haydn.
Programma
J. S. Bach – Missa brevis in G-dur: deel 1. Kyrie
J. C. Bach – Ich lasse dich nicht
G. P. Telemann – Psalm 117
J. M. Haydn – Salve Regina in C
G.A. Homilius Motetten
A. Brukner Motetten
M. Reger Koral
F. J. Haydn – Missa Brevis Sancti Joannis De Deo/Kleine Orgelmesse in Bb
De stilte voorbij…
Felix Justin – piano
Eindelijk kunnen we het programma ‘De stilte voorbij’ laten horen! Met muziek van zowel hedendaagse als oude componisten. Frisse, jazzy en wereldlijke muziek kinkt naast muziek uit de renaissance of geïnspireerd door oude vocale voorbeelden. De teksten hebben met afgelopen periode te maken, die soms zwaar, eenzaam, verdrietig was, maar gaan ook over hoe blij we zijn om weer zamen zingen en mooie muziek te maken.
Sing!
When the seams burst,
and the traps ensnare,
and your body breaks,
and the light flees—
Sing then!
For then, your soul is song
Germán Aguilar
Programma
Irish Folktune (James E. Moore arr.) – An Irish blessing
Gabriel Fauré – Cantique de Jean Racine
Eric William Barnum – The stars stand up in the air
Frank Ticheli – Earth Song
Thomas Caplin – Agnus Dei
John Bennet – Weep, O mine eyes
Patricia van Ness – My heart is a holy place
Dan Forrest – Good night, dear heart
Bob Chilcott – Uit Five days that changed the world
Jake Runestad – Your soul is song
… when the earth stands still
Jan Hoijtink – piano
Helma Leenhouts – viool
Dit programma …when the earth stands stil…is een klinkende reflectie op de merkwaardige tijd die we allemaal hebben meegemaakt en nog steeds ervaren. Gewaarwordingen die we eerder (bijna) nooit hebben meegemaakt en deden denken aan oorlogstijden, een Orwell script of een gekke droom. Het waren tijden (en is nog steeds) van onzekerheid en verdriet, van eenzaamheid en van verlangen. Tijden waarin onze flexibiliteit en aanpassingsvermogen op de proef werden gesteld, maar ook waar we van stilte, leegde en van natuur konden genieten. Een lange tijd mochten we niet zingen! We konden niet zoals gebruikelijk de stress en spanning van ons “afzingen” en heerlijk samen musiceren. Keer op keer hebben we als koor de plannen verlegd en de hoop op beter tijden probeert erin te houden. Dit programma van hedendaagse koormuziek en polyfone renaissance muziek zowel a cappella als met piano-begeleding, is een ode aan het samen zingen, aan bijzondere teksten en prachtige muziek!
Programma
James Macmillan - O Radiant Dawn
Tichelli - Earth song
Sheppard - In pace
Don MacDonald When the earth stands still
Edvard Grieg Uit Sonate voor viool en piano Op.13
Allegro Tranquillo
William Byrd Delen uit Mass for 4 voices
Peteris Vasks - The fruit of silence
Daniel Elder - Uit Three nocturnes
Morten Lauridsen - Sure on this shining night
Prayers & Love Songs
Prayers & Love Songs is een ‘liefderijk’ a cappella programma geworden waarin zowel smeekgebeden en weeklachten klinken als liederen waarin de hartstochtelijke ‘aardse’ liefde tussen twee mensen bezongen wordt. Voor Vocaal ensemble TIEN heb ik muziek van diverse stijlen gekozen, van responsoriën uit de renaissance tot oude geestelijke volksliederen uit Noorwegen. Opvallend in dit programma is dat het soms lastig is om wereldlijke liefdesliederen en religieuze werken uit elkaar te houden. Poëzie, emoties en muziek vloeien over in elkaar gedragen door de menselijke stem als enige instrument.
Programma
Robert Pearsall - Lay a garland Healey Willan Rise up, my love Jacobus de Kerle - Suscipiant, Domine Henry Purcell - Hear my prayer John Sheppard - In Pace Ralph Vaughan Williams - Rest Rutger Laan - Si chío vorrei morire Claudio Monteverdi - Sestina Morten Lauridsen (*1943) Uit Six Fire Songs Noorse geestelijke volksliederen getoonzet door Ørjan Matre, Jens Bugge Olsen, Grete Pedersen en Henning Sommero
Tomorrow shall be my dancing day
Beate Loonstra – harp
De kern van dit programma zijn Benjamin Britten’s Ceremony of Carols in de oorspronkelijke uitvoering voor vrouwenkoor en harp en het swingende Tomorrow shall be my dancing day van de hedendaagse wereldberoemde Engelse componist John Rutter.
Het programma wordt aangevuld met bijzondere composities van bekende en onbekende hedendaagse componisten. Ingetogen a capella stukken schitteren naast uitbundige, eigentijdse bewerkingen van kerstliederen uit het hoge Noorden.
Programma
John Rutter – Tomorrow shall be my dancing day
Noorderlicht
Als uitgangspunt voor dit concertprogramma heb ik gekozen voor de koor cyclus The song sung true van hedendaagse componiste Judith Weir. Dit spannende werk is aangevuld met diverse Scandinavische liederen voor koor. Het programma begint met Aftonen (de avond) van Hugo Alfvén, we bezingen de schemering, de nacht, we sluimeren en dromen en ontwaken door de bruisende lente. De natuur is adembenemend mooi, de vogels kwetteren en (Shakespeare’s)Orpheus with his lute probeert alles te temmen en sussen.
Programma
Hugo Alfvén - Aftonen Gunnar Eriksson - Gjendines bånlåt Trad. I denna ljuva sommartid, Sumarnatta Karin Rehnqvist - När natten skänker frid Anders Nyberg - Dansa Kicki Sibelius - Drömmerna Niels Lindberg - Shall I compare thee to a summer's day Ola Gjeilo - Northern lights Eric Whitacre - Sleep Judith Weir - The song sung true*
Sound & Silence
Georgi Tsenov – marimba
Alexandre Tkaboca – fluit
Zoals bij Vrouwenkoor Nordlys gebruikelijk is, zetten we de schijnwerpers op in Nederland veelal nog niet gehoorde, hedendaagse koormuziek. Centraal in het programma Sound & Silence staan werken voor de bijzondere bezetting van vrouwenkoor, fluit en marimba.
Knut Nystedt’s Suoni (Sound) is gebaseerd op de twaalftoonstechniek. Hij zei er zelf het volgende over: “Hier is de mens de vertolker en het instrument in één… Suoni is een samenspel van vocale en instrumentale geluiden volledig en uitsluitend gemaakt rond een rij van twaalf noten.” De winterse scènes van Vincent Persichetti, geïnspireerd door een boek met haiku’s dat hij cadeau kreeg, zijn muzikale miniatuurtjes: heel dichtbij, klein en verstild. De marimba en fluit worden effectief ingezet om de Japanse sfeer te scheppen. Ook zingen we het werk Little Tree (voor vrouwenkoor en marimba) van Judith Weir. De muziek van deze Schotse componiste is een frisse wind in de vaak zo honingzoete moderne feelgood-koormuziek.
De drie bovengenoemde werken worden aangevuld met onder anderen een selectie uit ‘Elementer’ van Bjørn Kruse, ‘Ademtocht’ van Ymkje de Boer en ‘Silence’ van Kevin Memley. Ook wordt de stilte doorbroken met liederen geïnspireerd op het traditionele lokken van vee in Scandinavië. Het is, kortom, een oorstrelend programma.
Programma
Judith Weir
— Little tree
Knut Nystedt
— Suoni
Vincent Persichetti
— Winter Cantata No. 2
Kevin Memley
— Silence
Ymkje de Boer
— Ademtocht
Bjørn Kruse
— Elementer deel 4 en 6
Kim André Arnesen
— Even when he is silent
Ro Ugora
— Uit Negen stukken op kinderliederen uit de Tohokuregio
Tone Krohn
— Noorse volksliederen
Raimonds Tiguls
— Moonlight sound design*
Nature éternelle
Charlie Bo Meijering – piano
Almeers kamerkoor Amuse Vocale biedt een prachtige palet van koorliederen aan onder de titel ‘Nature éternelle’. De natuur komt aan bod in al haar facetten, oneindig en alomvattend; vogels, wolken, zee, de bomen, de bloemen, het landschap, de weldadige rust van de nacht, de lucht, de regen, het onweer… Afgelopen zomer gaf het koor twee a cappella concerten in oeroude kerkjes, gelegen in het lieflijke heuvelland van Franche-Comté in Frankrijk. In het najaar is het programma in Nederland te horen, aangevuld met liederen voor koor en piano van Bob Chilcott, Daniel Elder en Eric Whitacre.
Programma
Hugo Alfvén
— Aftonen
Bill Douglas
— The cloud
Camille Saint Saëns
— Deux choeurs Op. 68
Frank Tichelli
— Three nocturnes
Daniel Elder
— Earth song
Eric Whitacre
— Seal lullaby
Sarah Hopkins
— Pastlife melodies
Bob Chilcott
— Aesop’s fables
They are at rest
Gerrie Meijers – orgel
Suzanne van Berkum – fagot
De donkere maand november biedt ruimte voor rust, verstilling en herdenking en dat doen ook de koorliederen en teksten van dit programma. Centraal staat Josef Gabriel Rheinberger (1839 – 1901). Kamerkoor Sjanton opent het concert met de woorden Blijf bij ons, want het is bijna avond zet zo de sfeer van dit concert. Naast dit geliefde en beroemde koorstuk Abendlied zing Sjanton één van Rheinbergers laatste composities: het Requiem in D-mineur. Het programma wordt aangevuld met indrukwekkende koorwerken van Brahms, Hovland, Elgar, Tavener en Weir.
Programma
Josef Rheinberger
— Abendlied Uit Drei Geistliche Gesänge Op.69
— Requiem in D minor Op. 194
Egil Hovland
— Angus Dei (2002): Agnus Dei, Dona nobis pacem
Judith Weir
— Two human hymns
Edward Elgar
— Elegy for unaccompanied chorus ‘ They are at rest’
Johannes Brahms
— Warum ist das Licht gegeben dem Mühseligen? Uit Zwei Motetten op. 74
John Tavener
— Song for Athene
Nature éternelle
In oeroude kerkjes, gelegen in het lieflijke heuvelland van Franche-Comté zong Amuse vocale een a capella programma voor de plaatselijke bevolking. Onze concerten werden goed bezocht en het programma goed ontvangen.
Programma
Hugo Alfvén
— Aftonen
Camille Saint Saëns
— Les fleurs et les arbres
Orlando Gibbons
— The Silver Swan
Thomas Tallis
— Like as the doleful dove
Bill Douglas
— The cloud
Thomas Ravenscroft
— The Three Ravens
William Cornish
— Ah, Robin
Knut Nystedt
— Neslandskyrkja (solo)
Pierre Passereau
— Il est bel et bon
Camille Saint Saëns
— Calme de nuits
Frank Tichelli
— Earth song
Orpheus with his lute
Petra Griffioen – viool
Orpheus was in staat was om de natuur te buigen en “een blijvende lente” te creëren met zijn zang. Met zijn betoverende melodieën, liet hij niemand onberoerd. Geïnspireerd door dit verhaal is het programma ‘Orpheus with his lute’ een bruisend programma vol met alles wat koormuziek te bieden heeft tot stand gekomen.
Programma
Frank Havrøy
— Bysjan, bysjan (Uit ‘Fire Folketoner’)
— Bie, bie lite bån (Uit ‘Fire Folketoner’)
George Alexander Macfarren
— Orpheus with his lute
Camille Saint-Saëns
— Deux chansons Op.68
Lars Johan Werle
— Orpheus
Orlando Gibbons
— What is our life?
David Lang
— Evening, morning, day
Nils Lindberg
— Shall I compare
Ward Swingle
— It was a lover and his lass
Benajmin Britten
— Five flower songs
Listen to the lambs
Patricia Rio Gonçalves – sopraan
Karolina Hartman – alt
Erik Janse – tenor
Yonathan van den Brinck – bas
In vele bijbelteksten, hymnes en psalmen komt het diepste gevoel van verdriet, wanhoop en eenzaamheid tot uitdrukking, maar ook van hoop, troost en vreugde. Eeuwenlang hebben componisten zich hierdoor laten inspireren. ‘Listen to the Lambs’ was een bijzondere pro-gramma vol geestelijke, contrastrijke koormuziek. Delen van dit programma werden herhaald tijdens de achtste editie van ‘Catharijn Classique’ en de zomertentoonstelling ‘Bij ons in de Biblebelt’.
Programma
Michael Tippett
— Five Negro Spirituals
Felix Mendelssohn
— Psalm 100 Jauchzet dem Herrn
Pretorius/Bach
— Aus tiefen Not schrei ich zo dir
Moses Hogan
— Hear my prayer
Felix Mendelssohn
— Aus tiefen Not schrei ich zo dir
Norman Luboff
— All my trials
William Lawson
— Ain’-a that good news
Arvo Pärt
— The Deer’s cry
Nathaniel Det
— Listen to the Lambs
Arvo Pärt
— Most Holy Mother of God
— Morning Star
Felix Mendelssohn
— Psalm 22
— Mein, warum hast Du mich verlassen
Fruits of Silence
Gerrie Meijers – orgel, piano
Maria Vosjan – cello
In een van de koorstukken van Philip Glass klinken de woorden van Leonard Cohen: “There are some men who should have mountains to bear their names to time.” Het is als of hij verwijst naar twee andere componisten in ons programma; Johann Sebastian Bach en Arvo Pärt. Ongestoord door de roem en invloed die hun muziek hebben gehad op de wereld lijken ze beide het heilige en goddelijke rijk in hun koormuziek te willen vangen.
Voor dit programma hebben het Almeerse koor Amuse Vocale en het Amsterdamse kamerkoor Ottava de krachten gebundeld en hun stemmen verenigd.
Programma
Arvo Pärt
— Morning star
John Rutter
— God be in my head
Patricia van Ness
— My heart is a holy place
James Macmillan
— O Radiant Dawn
Thomas Morley
— The third dirge Anthem: I heard a voice from Heaven
Gottfried August Homilius
— Selig sind die Toten
Arvo Pärt
— The deer’s Cry
Johann Michael Bach
— Halt, was du hast Halt was du Hast
Peteris Vasks
— The fruit of silence
Phillip Glass
— Uit Three Songs for Chorus: There are some men
— Uit Three Songs for Chorus: Pierre de Soleil
Judith Weir
— Two human hymns*
— My Guardian Angel*
Will Todd
— Stay with me*
Johann Sebastian Bach / Carl Philipp Emanuel Bach,
— Ich lasse dich nicht
* = première
Mary’s songs
‘Mary’s Song’ van de onvolprezen Noorse koorcomponist Knut Nystedt (1915-2014) was één van de bronnen van inspiratie op grond waarvan ik dit programma over bijzondere momenten in (vrouwen)levens hebt samengesteld. In dit ontroerende stuk voorvoelt Maria het bijzondere lot van haar zoon Jezus Christus terwijl hij als pasgeboren baby in haar armen ligt. ‘Mary’ s Songs’ was het tiende project van Vrouwenkoor Nordlys.
Programma
Javier Busto
— Magnificat *
Maurice Duruflé
— Tota pulchra es
Paul Fowler
— Echoes *
Sven Hagvil
— Alla som gråter om natten *
Bo Holten
— Uit Cantigas Amigas
David Lang
— I live in pain
Paul Fowler
— Potter’s clay *
Veljo Tormis
— Lauliku Lapsepöli
Knut Nystedt
— Mary’s song *
Bara Grimsdottir
— Eg vil lofa eina þá
Karin Rehnqvist
— Var inte redd för mörkret
* = première
Lissabon
Dit was een onvergetelijke koorreis zoals ik die al eerder heb meegemaakt met Kamerkoor Sjanton. Het was ook een bijzondere kennismaking met Lissabon. Wat een mooie stad!
13 t/m 16 sep 2018
Igreja de Santa Catarina
Igreja de São Mamede
Igreja de São Roque
Paleis van Sintra
Programma
Joop Voorn
— Als de ziele luistert
Nils Lindberg
— Shall I compare
Ivo Antognini
— I am the Rose of Sharon
Gerald Finzi
— My spirit sang all day
Alexander Voormolen
— Wanderers nachtlied
Ola Gjeilo
— Northern lights
Eric Whitacre
— Three flower songs
Zing, sing, syng!
Nederland en Noorwegen kunnen trots zijn op een rijke koorcultuur. Dit programma was een muzikale ontmoeting tussen twee kamerkoren uit die landen: Sjanton uit Utrecht en Vox Humana uit Oslo o.l.v. Dag Jansson. In wisselende samenstelling brachten beide ensembles een breed palet aan koormuziek ten gehore. Muziek van eigen bodem, maar ook van daarbuiten. Het werdt een schitterende muzikale kruisbestuiving!
Programma
Trond Kverno
— Ave maris Stella
Joop Voorn
— Als de de ziele luister
Alexander Voormolen
— Wanderers nachtlied
Ivo Antognini
— I am the Rose of Sharon*
Nils Lindberg
— Shall I compare
Eric Whitacre
— Flower songs
Thorkell Sigurbjörnsson
— Heyr himna smidur
Ola Gjeilo
— Northern lights
Ēriks Ešenvalds
— Stars
Gunnar Eriksson
— Gjendines bånlåt
Johann Sebastian Bach
— Jesu meine Freude 1, 3, 4, 5, 11
Bjørn Kruse
— Le voci di sempre
Magnar Åm
— Eg veit i himmerik
Robert Pearsall
— Lay a garland
Gustav Holst
— Tears idle tears
Ralph Vaughan-Williams
— Rest
* = première
True hearts have eyes
David van Ooijen – luit
Er werd wat afgeleden in de Engelse madrigalen die Ottava ten gehore bracht in het Buiksloterkerkje. En de liefde bleef steevast onbeantwoord. De schoonheid van de aanbedene is slechts een kwelling en al dat lijden vindt plaats in stilte. De ware liefde blijft onuitgesproken. “True hearts have eyes and ears, no tongue to speak.“ De tranen vloeien zo rijkelijk dat ze uitnodigen tot de
verdrinkingsdood. De dood komt tenslotte als een verlossing: “better a thousand times to die, than for to live thus still tormented.”
Programma
John Dowland
— Come again
Thomas Ravenscroft
— The Three Ravens
Orlando Gibbons
— The Silver Swan
— What is our life?
— Drop, Drop, Slow Tears
John Bennett
— Weep, O Mine Eyes
William Cornish
— Ah, Robin
John Dowland
— Whoever thinks or hopes of love
— Flow my tears
— The lowest trees have tops
— Can she excuse my wrongs
Henry VIII
— Past time with good company
John Wilbye
— Change me, O heavens
Thomas Morley
— Do you not know
— Sweet nymph come to her lover
Thomas Tallis
— Like as the doleful dove
Henry Purcell
— If music be the food of love
Metamorfose
Marije van der Ende – fagot
Vrouwenkoor Nordlys liet in dit programma horen hoe traditionele liederen kunnen transformeren in hedendaagse muziek die het publiek van nu aanspreken. Ook stond het fenomeen metamorfose in het leven zelf centraal. Het leven verandert immers voortdurend: bij het vinden of verliezen van je grote liefde, in de uitvoering van rituelen – en zeker als de dood dichterbij komt. Of is ons leven meer zoals de klei van een pottenbakker? Elke dag een beetje veranderend van vorm?
Programma
Hildegard von Bingen
— Ave generosa
Ola Gjeilo
— Shimmering Ave generosa*
Paul Fowler-Mantras
— Songs from Naomi*
Martin Codax
— Cantiga IV
Bo Holten
— Cantigas Amigas (delen)
Meredith Monk
— Panda chant
David Lang
— Evening, morning, day*
Jan Magne Førde
— Brudemarsj
arr. Jens Bugge Olsen
— Bendik og Årolilja*
Carl Bertil Agnestig
— Oh Peter go ring them bells
— Steal away
Philippe Hersant
— Wanderung pour basson et cheur de femmes*
* = première
In de gloria
Dordts Kamerorkest
Caroline Spanjaard – sopraan,
Karolina Hartman – alt
Erik Slik – tenor
Florian Just – bas
Merlijn Kerkhof – presentatie
Kamerkoor Sjanton werd 30 jaar! Het hele lustrumjaar stond in het teken van de Barok, een stijl waarin het koor zich nooit eerder heeft verdiept. Ontzettend leuk om dit programma met Sjanton te mogen doen!
Programma
Johann Christian Bach
— Magnificat a 4 E22
Francesco Durante
— Miss in C klein
Knut Nystedt
— Immortal Bach Antonio
Antonio Lucio Vivaldi
— Gloria in D
World without end
Een kalme, eeuwigdurende hartslag, daaraan doet hij denken, de ‘Mass for four voices’ van William Byrd. Zo ook het ‘Magnificat’ van Orlando Gibbons, of ‘Jesus dulcis memoria’ van Tomás Luis de Victoria: bij de eerste noot lijkt het of de muziek eigenlijk allang te horen was, al sinds het begin der tijden en aan het eind is het of hij voor altijd door zal klinken. Muziek uit de Renaissance, die je naar een tijdloze wereld brengt; een eeuwig nu, zonder begin of einde.
Programma
William Byrd
— Mass a 4
— Ave verum corpus
John Rutter
— God be in my head
Orlando Gibbons
— Magnificat
Tomás Luis de Victoria
— O quam gloriosum est regnum
— Jesu dulcis memoria
Orlando Gibbons
— Nunc dimitis
Adrian Batten
— O Sing joyfully
John Stainer
— God so loved the world
Evening, Morning, Day
Dit was een bijzonder project. Tien bijzonder toegewijde zangers hebben samen een weekeinde – evening, morning, day – gerepeteerd om vervolgens op zondag een heel mooi concert te geven voor een kerk vol enthousiast publiek.
Programma
William Byrd - Mass for four voices Kyrie, Gloria, Agnus Dei Arvo Pärt -Summa Rihards Dubra - Ave Maria 1 David Lang - Again after Ecclesiastes, Evening Morning, Day Claudio Monteverdi - Messa à 4; Kyrie Sanctus, Benedictus
Bleib bei uns
Tilman Grey – kistorgel
Maaike Roelofs – cello
Dit was geen traditioneel passie-programma zoals als het in heel Nederland in maart en april wordt uitgevoerd. Toch ademde het een vergelijkbare sfeer van toenemend verdriet en verlatenheid. Centraal in het programma stond het ‘Stabat Mater’ van de Tsjechische barokcomponist Frantisek Tuma.
Programma
Heinrich Schütz
— Selig sind die Toten
Johann Hermann Schein
— Was betrübst du dich, meine Seele?
— Zion spricht: der Herr hat mich verlassen
Johann Sebastian Bach
— Du, o schönes Weltgebäude
— Die Nacht ist kommen
Joseph Rheinberger
— Bleib bei Uns
Charles Villiers Stanford
— Beati quorum via
Frantisek Tuma
— Stabat Mater
Visioenen en dromen
Visioenen en dromen vormen een dankbaar thema dat veel inspiratie levert voor een afwisselend programma. Bij het programmeren heb ik de nadruk gelegd op het zingbare: koormuziek waarbij de klank en de klankvorming even belangrijk zijn als de melodielijn. Dit was mijn eerste project met Amuse Vocale.
Programma
Morten Lauridsen
— Sure on this shining night
Ola Gjeilo
— Northern light
Jean Sibelius
— Drömmarna
— Sydämeni laulu
John Leavitt
— Ose Shalom
Pierre Passerau
— Il est bel et bon
Camille Saint-Saëns
— Deux Choeurs Op. 68
Arvo Pärt
— The Beatitudes
John Rutter
— A Gaelic blessing
Charles Villiers Stanford
— Quick, we have but a second
Samuel Barber
– Sure on this shining night
Robert Schumann
— Kinderscenen Op. 15, No 7 Träumerei
Eric Whitacre
— The seal lullaby
Vinteräng
Daniëlle Kreeft – hobo
Vallende sneeuw, woeste landschrappen, gure wind en krakend ijs; dit was een programma met teksten over de natuur waarin de Scandinavische eenkennigheid en eenzaamheid tot uitdrukking kwamen. Geïnspireerd door een van de mooiste elementen van de natuur, dalende sneeuwkristallen en hun zachte en steeds verschillende vormen, heeft de Canadese componist en schrijver R. Murray Schafer het intrigerende werk ‘Snowforms’ voor vrouwenstemmen gemaakt. Dit was een van de hoogtepunten van het programma.
Programma
Jean Sibelius
— Kotikaipaus
— Aamusumussa
Lars-Erik Larsson
— Vinteräng*
Ola Gjeilo
— Northern lights
Murray Schafer
— Snowforms*
Frode Fjellheim
— Eatnemen Vuelie
Jaakko Mäntijärvi
– Pseudo-joik
Susanne Rosenberg
– Hemlig stod jag
Aulis Sallinen
— Lauluja mereltä
Sven Hagvil
— Solitude*
* = première
Ick heb dy liæf
Ja, dy! Mey al mijn hirt! Troch dijn ægen schijnt mijn sinne.
Ik hou van jou, met heel mijn hart! Door jouw ogen schijnt mijn zon.
Gloedvolle Friese en Scandinavische liederen die elk vooroordeel over koele noorderlingen doen wegsmelten. Patkemi, suite liæf, jitte reis! Mijn hymelrijck is ijn dijn schirt!
Ja, kus me, zoetelief, nog een keer! Mijn hemelrijk is in jouw schoot!
Programma
Anonymus
— Dalakopen
Jetse Bremer
— It beamke en de wyn
— Fyn
— Daar zou een meisje gaan halen wijn
— Schoonvrouw ik moet bij jou klagen
— Deagraverssankje
— Dientje Dientje
Anders Nyberg
— Dansa Kicki
Wilhelm Pederson-Berger
— Stemning
Hugo Alfvén
— Limu, limu, lima
— Uti vår hage
Frank Havrøy
— 2 Folketoner
Gunnar Eriksson
— Gjendines bånlåt
Jaques Vredeman
— Patkemi, suite liaef, na o jitte reis, bout
Jan Pieterszoon Sweelinck
— Tes beaux yeux causent mon amour
Jaques Vredeman
— Ick hab dy liæf mey al mijn hirt
Orlando di Lassus
— Susanne un jour
Anonymus
— Ick zeg adieu
Bezinning en begeestering
Voor dit programma heb ik diep gegraven in de schatkist van de koorliteratuur en gekozen voor een prachtig muzikaal palet van moderne en klassieke harmonieën en knallende ritmes op zorgvuldig gekozen teksten. De moderne componisten zijn allemaal geboren in de twintigste eeuw, maar vinden hun inspiratie in oude teksten en kerstliederen. Het werd inderdaad zoals beloofd een avond voor bezinning en begeestering, met “Glögg” (Noorse Glühwein) onder de maretak.
Programma
Gabriel Jackson
— To morning
Edgar Pettman
— Gabriel’s message
Herbert Norman Howells
— A Spotless Rose
Michael Praetorius
— Det hev ei rosa sprungen
Tomás Luis de Victoria
— O magnum mysterium
Ola Gjeilo
— Northern lights
Kenneth Leighton
— The star-song
John Byrt
— All and some
William Byrd
— O magnum mysterium
Arvo Pärt
— Magnificat
Richard Bennett
— A Good-night
Jan Nieland
— Wiegelied
Thorkell Sigurbjörnsson
— Heyr himna smiður
Carl Bertil Agnestig
— Kling, no klokka
Bára Grímsdóttir
— Ég vil lofa eina pá
Ēriks Ešenvalds
— Stars
Lady flow’r of ev’rything
Caroline Spanjaard – sopraan
Laurens de Man – orgel
Kamerkoor Sjanton vierde in 2016 een Engelse kerst met bijzondere koormuziek, voornamelijk uit de 20e eeuw. Centraal in het programma stond de componist Benjamin Britten; we openden het concert met zijn Festival Te Deum. Dit is geen kerstmuziek, maar een oude lofzang uit 400 n.Chr, door de componist feestelijk aangekleed met een bezetting van koor, orgel en sopraansolo. Volgens zijn dagboek heeft Britten het werk in maar twee dagen op papier gezet. Kenmerkend zijn de polyritmiek, unisono-lijnen, fanfare-achtige passages en uitbarstingen, passend bij een uitbundige kerstviering. Festival Te Deum staat in groot contrast met ‘A Hymn to the Virgin’. Britten was nog maar 16 jaar toen hij dit kleine meesterwerk ter ere van Maria componeerde. Een op afstand geplaatst solo-kwartet versus het koor, geeft een dramatisch effect aan deze eenvoudige hymne: De Latijnse reacties (“responsories”) van het kwartet op de middeleeuwse Engels woorden van het koor verlenen een mysterieuze sfeer aan dit spirituele eerbetoon.
Programma
Benjamin Britten
— Festival Te Deum
— Hymn to the virgin
John Tavener
— Mother of God here I stand
— The Lamb
Edgar Pettman
— Gabriel’s message
Herbert Howells
— A spotless Rose
Sir Rodney Bennett
— On Christmas Day
Peter Warlock
— Bethlehem Down
Kenneth Leighton
— Three Carols op.25
David Willcocks
— O come, all ye faithful
Les choses tranquilles
Bijzondere momenten: het liefst delen we belevenissen, emoties en herinneringen met onze geliefden. Maar kunnen we ons werkelijk verbinden met de ander of blijven we ten diepste alleen, alleen in de beleving? Eenzaamheid, alleen blijven en het verlangen te delen, dat is de rode draad in de muziek die we ten gehore brachten in dit programma. De liefde, begeerte en lust, maar ook de eenzaamheid en verlorenheid werden bezongen. Met een zeker Scandinavisch tintje aan het programma kwam ook de melancholie uitbundig tot uitdrukking.
Programma
Alphons Diepenbrock
— Chanson d’automne
John Lundvik
— Verlaine-stämning
Jan Pieterszoon Sweelinck
— Tu as tout seul, Jan, Jan
David Lang
— I want to live where you live
Orlando di Lassus
— Toutes les nuits
Pierre Passereau
— Il est bel et bon
Nils Lindberg
— Shall I compare Thee
Karin Rehnqvist
— Bara du går över markerna*
Pēteris Vasks
— Three Poems by Czeslaw Milosz*
Frank Havrøy
— Psalm*
Eric Whitacre
— Three Flower songs
* = première
Salut Printemps
Marianne Smit – harp
“Het was een zonnige dag – het was een junidag…”. Zo begint het uitbundige en tegelijkertijd dromerige lied ‘Kärlekens musik’ (liefdesmuziek) van Carl-Bertil Agnestig.
Dit lied was onderdeel van dit voorjaarsprogramma van Vrouwenkoor Nordlys. Het programma stond geheel in het teken van de lente, de zomer en de lange, lichte dagen. De hernieuwde samenwerking met harpist Marianne Smit maakte het concert nog feestelijker, evenals de wereldpremière van het prachtige ‘He wishes for the cloths of heaven’ van de jonge veelbelovende componist Evelin Seppar.
Programma
Claude Debussy
— Salut Printemps
Gustav Holst
— 2 Eastern pictures
Per Gunnar Petersson
— In Honorem Sancte Birgitte
Carl Bertil Angnestig
— Kärlekens Musik*
Edvard Grieg/Agnestig
— Våren
Evelin Seppar
— He wishes for the cloths of heaven*
Kaj-Erik Gustafsson
— Det är vackrast när det skymmer*
Gustav Holst
— 4 Choral hymns from de Rig Veda Op.26
* = première
¡Ay Amor!
Karolina Hartman – mezzosopraan
Joost Klein Haneveld – gitaar
“Mijn diepe drijfveer is altijd geweest om mijn muziek te verenigen met poëtische teksten die mijn belangstelling en gevoel prikkelden, om de lyriek ervan tot uitdrukking te brengen.” Dit citaat van Mario Castelnuovo-Tedesco (1895-1968) had kunnen zijn van de beroemde barok componist Claudio Monteverdi (1567-1643). In het voorjaarsprogramma ‘¡Ay Amor!’, bezong kamerkoor Sjanton de liefde voor muziek als rechtstreekse uitdrukking van een keur aan gevoelens; vreugde, trots, melancholie, hartstocht en smart.
Programma
Ildebrando Pizzetti
— Il giardino di Aphrodite, Cade la sera
Claudio Monteverdi
— Sestina, Lamento della Nimfa
Luciano Berio
— E si fussi pisci
Dale Harris
— La guitarra
Mario Castelnuovo Tedesco
— Romancero Gitano
Ich lasse dich nicht
Elisabeth Ingehousz – viool
Paulien Kostense viool
Arwen Bouw – altviool
Laxmi Bickley – altviool
Maaike Roelofs – cello
Allison Smith – hobo
Eva Harmuthová – hobo
Vasthouden aan wat goed, mooi en waar is. Volhouden, doorgaan, niet loslaten. Het is soms moeilijk om vertrouwen te houden. Dan, soms, ineens, voel je de zegen. Ineens ben je er, op die tijdloze plek waar je los bent van alles, en toch thuis. Het is soms maar heel even, maar je proeft de eeuwigheid.
Programma
Johann Sebastian Bach
— Sinfonia uit Cantate 21 BWV 21
— Missa in G-dur Kyrie
Nicolaus Bruhns
— Ich liege und schlafe
Melchior Frank
— Wer mich liebet der wird mein Wort halten
— Wahrlich ich sage euch Ihr werdet weinen
Jean Baptiste Lully
— Passacaille uit de opera Armide LWV.71
Heinrich Schütz
— Die mit Tränen säen
Johann Hermann Schein
— uit Israëls Brünnlein: Ich lasse dich nicht
— uit Israëls Brünnlein: Was betrübst du dich
Johann Sebastian Bach
— Sinfonia uit BWV 196 – Der Herr denket an uns
Christoph Graupner
— Aus der tiefen rufen wir