
foto: Decamerone
Ulrikke
Reed Findenegg
Ulrikke
Reed Findenegg

Nature éternelle
In oeroude kerkjes, gelegen in het lieflijke heuvelland van Franche-Comté zong Amuse vocale een a capella programma voor de plaatselijke bevolking. Onze concerten werden goed bezocht en het programma goed ontvangen.
Programma
Hugo Alfvén
— Aftonen
Camille Saint Saëns
— Les fleurs et les arbres
Orlando Gibbons
— The Silver Swan
Thomas Tallis
— Like as the doleful dove
Bill Douglas
— The cloud
Thomas Ravenscroft
— The Three Ravens
William Cornish
— Ah, Robin
Knut Nystedt
— Neslandskyrkja (solo)
Pierre Passereau
— Il est bel et bon
Camille Saint Saëns
— Calme de nuits
Frank Tichelli
— Earth song

Orpheus with his lute
Petra Griffioen – viool
Orpheus was in staat was om de natuur te buigen en “een blijvende lente” te creëren met zijn zang. Met zijn betoverende melodieën, liet hij niemand onberoerd. Geïnspireerd door dit verhaal is het programma ‘Orpheus with his lute’ een bruisend programma vol met alles wat koormuziek te bieden heeft tot stand gekomen.
Programma
Frank Havrøy
— Bysjan, bysjan (Uit ‘Fire Folketoner’)
— Bie, bie lite bån (Uit ‘Fire Folketoner’)
George Alexander Macfarren
— Orpheus with his lute
Camille Saint-Saëns
— Deux chansons Op.68
Lars Johan Werle
— Orpheus
Orlando Gibbons
— What is our life?
David Lang
— Evening, morning, day
Nils Lindberg
— Shall I compare
Ward Swingle
— It was a lover and his lass
Benajmin Britten
— Five flower songs

Listen to the lambs
Patricia Rio Gonçalves – sopraan
Karolina Hartman – alt
Erik Janse – tenor
Yonathan van den Brinck – bas
In vele bijbelteksten, hymnes en psalmen komt het diepste gevoel van verdriet, wanhoop en eenzaamheid tot uitdrukking, maar ook van hoop, troost en vreugde. Eeuwenlang hebben componisten zich hierdoor laten inspireren. ‘Listen to the Lambs’ was een bijzondere pro-gramma vol geestelijke, contrastrijke koormuziek. Delen van dit programma werden herhaald tijdens de achtste editie van ‘Catharijn Classique’ en de zomertentoonstelling ‘Bij ons in de Biblebelt’.
Programma
Michael Tippett
— Five Negro Spirituals
Felix Mendelssohn
— Psalm 100 Jauchzet dem Herrn
Pretorius/Bach
— Aus tiefen Not schrei ich zo dir
Moses Hogan
— Hear my prayer
Felix Mendelssohn
— Aus tiefen Not schrei ich zo dir
Norman Luboff
— All my trials
William Lawson
— Ain’-a that good news
Arvo Pärt
— The Deer’s cry
Nathaniel Det
— Listen to the Lambs
Arvo Pärt
— Most Holy Mother of God
— Morning Star
Felix Mendelssohn
— Psalm 22
— Mein, warum hast Du mich verlassen

Fruits of Silence
Gerrie Meijers – orgel, piano
Maria Vosjan – cello
In een van de koorstukken van Philip Glass klinken de woorden van Leonard Cohen: “There are some men who should have mountains to bear their names to time.” Het is als of hij verwijst naar twee andere componisten in ons programma; Johann Sebastian Bach en Arvo Pärt. Ongestoord door de roem en invloed die hun muziek hebben gehad op de wereld lijken ze beide het heilige en goddelijke rijk in hun koormuziek te willen vangen.
Voor dit programma hebben het Almeerse koor Amuse Vocale en het Amsterdamse kamerkoor Ottava de krachten gebundeld en hun stemmen verenigd.
Programma
Arvo Pärt
— Morning star
John Rutter
— God be in my head
Patricia van Ness
— My heart is a holy place
James Macmillan
— O Radiant Dawn
Thomas Morley
— The third dirge Anthem: I heard a voice from Heaven
Gottfried August Homilius
— Selig sind die Toten
Arvo Pärt
— The deer’s Cry
Johann Michael Bach
— Halt, was du hast Halt was du Hast
Peteris Vasks
— The fruit of silence
Phillip Glass
— Uit Three Songs for Chorus: There are some men
— Uit Three Songs for Chorus: Pierre de Soleil
Judith Weir
— Two human hymns*
— My Guardian Angel*
Will Todd
— Stay with me*
Johann Sebastian Bach / Carl Philipp Emanuel Bach,
— Ich lasse dich nicht
* = première

Mary’s songs
‘Mary’s Song’ van de onvolprezen Noorse koorcomponist Knut Nystedt (1915-2014) was één van de bronnen van inspiratie op grond waarvan ik dit programma over bijzondere momenten in (vrouwen)levens hebt samengesteld. In dit ontroerende stuk voorvoelt Maria het bijzondere lot van haar zoon Jezus Christus terwijl hij als pasgeboren baby in haar armen ligt. ‘Mary’ s Songs’ was het tiende project van Vrouwenkoor Nordlys.
Programma
Javier Busto
— Magnificat *
Maurice Duruflé
— Tota pulchra es
Paul Fowler
— Echoes *
Sven Hagvil
— Alla som gråter om natten *
Bo Holten
— Uit Cantigas Amigas
David Lang
— I live in pain
Paul Fowler
— Potter’s clay *
Veljo Tormis
— Lauliku Lapsepöli
Knut Nystedt
— Mary’s song *
Bara Grimsdottir
— Eg vil lofa eina þá
Karin Rehnqvist
— Var inte redd för mörkret
* = première

Lissabon
Dit was een onvergetelijke koorreis zoals ik die al eerder heb meegemaakt met Kamerkoor Sjanton. Het was ook een bijzondere kennismaking met Lissabon. Wat een mooie stad!
13 t/m 16 sep 2018
Igreja de Santa Catarina
Igreja de São Mamede
Igreja de São Roque
Paleis van Sintra
Programma
Joop Voorn
— Als de ziele luistert
Nils Lindberg
— Shall I compare
Ivo Antognini
— I am the Rose of Sharon
Gerald Finzi
— My spirit sang all day
Alexander Voormolen
— Wanderers nachtlied
Ola Gjeilo
— Northern lights
Eric Whitacre
— Three flower songs

Zing, sing, syng!
Nederland en Noorwegen kunnen trots zijn op een rijke koorcultuur. Dit programma was een muzikale ontmoeting tussen twee kamerkoren uit die landen: Sjanton uit Utrecht en Vox Humana uit Oslo o.l.v. Dag Jansson. In wisselende samenstelling brachten beide ensembles een breed palet aan koormuziek ten gehore. Muziek van eigen bodem, maar ook van daarbuiten. Het werdt een schitterende muzikale kruisbestuiving!
Programma
Trond Kverno
— Ave maris Stella
Joop Voorn
— Als de de ziele luister
Alexander Voormolen
— Wanderers nachtlied
Ivo Antognini
— I am the Rose of Sharon*
Nils Lindberg
— Shall I compare
Eric Whitacre
— Flower songs
Thorkell Sigurbjörnsson
— Heyr himna smidur
Ola Gjeilo
— Northern lights
Ēriks Ešenvalds
— Stars
Gunnar Eriksson
— Gjendines bånlåt
Johann Sebastian Bach
— Jesu meine Freude 1, 3, 4, 5, 11
Bjørn Kruse
— Le voci di sempre
Magnar Åm
— Eg veit i himmerik
Robert Pearsall
— Lay a garland
Gustav Holst
— Tears idle tears
Ralph Vaughan-Williams
— Rest
* = première

True hearts have eyes
David van Ooijen – luit
Er werd wat afgeleden in de Engelse madrigalen die Ottava ten gehore bracht in het Buiksloterkerkje. En de liefde bleef steevast onbeantwoord. De schoonheid van de aanbedene is slechts een kwelling en al dat lijden vindt plaats in stilte. De ware liefde blijft onuitgesproken. “True hearts have eyes and ears, no tongue to speak.“ De tranen vloeien zo rijkelijk dat ze uitnodigen tot de
verdrinkingsdood. De dood komt tenslotte als een verlossing: “better a thousand times to die, than for to live thus still tormented.”
Programma
John Dowland
— Come again
Thomas Ravenscroft
— The Three Ravens
Orlando Gibbons
— The Silver Swan
— What is our life?
— Drop, Drop, Slow Tears
John Bennett
— Weep, O Mine Eyes
William Cornish
— Ah, Robin
John Dowland
— Whoever thinks or hopes of love
— Flow my tears
— The lowest trees have tops
— Can she excuse my wrongs
Henry VIII
— Past time with good company
John Wilbye
— Change me, O heavens
Thomas Morley
— Do you not know
— Sweet nymph come to her lover
Thomas Tallis
— Like as the doleful dove
Henry Purcell
— If music be the food of love

Metamorfose
Marije van der Ende – fagot
Vrouwenkoor Nordlys liet in dit programma horen hoe traditionele liederen kunnen transformeren in hedendaagse muziek die het publiek van nu aanspreken. Ook stond het fenomeen metamorfose in het leven zelf centraal. Het leven verandert immers voortdurend: bij het vinden of verliezen van je grote liefde, in de uitvoering van rituelen – en zeker als de dood dichterbij komt. Of is ons leven meer zoals de klei van een pottenbakker? Elke dag een beetje veranderend van vorm?
Programma
Hildegard von Bingen
— Ave generosa
Ola Gjeilo
— Shimmering Ave generosa*
Paul Fowler-Mantras
— Songs from Naomi*
Martin Codax
— Cantiga IV
Bo Holten
— Cantigas Amigas (delen)
Meredith Monk
— Panda chant
David Lang
— Evening, morning, day*
Jan Magne Førde
— Brudemarsj
arr. Jens Bugge Olsen
— Bendik og Årolilja*
Carl Bertil Agnestig
— Oh Peter go ring them bells
— Steal away
Philippe Hersant
— Wanderung pour basson et cheur de femmes*
* = première

In de gloria
Dordts Kamerorkest
Caroline Spanjaard – sopraan,
Karolina Hartman – alt
Erik Slik – tenor
Florian Just – bas
Merlijn Kerkhof – presentatie
Kamerkoor Sjanton werd 30 jaar! Het hele lustrumjaar stond in het teken van de Barok, een stijl waarin het koor zich nooit eerder heeft verdiept. Ontzettend leuk om dit programma met Sjanton te mogen doen!
Programma
Johann Christian Bach
— Magnificat a 4 E22
Francesco Durante
— Miss in C klein
Knut Nystedt
— Immortal Bach Antonio
Antonio Lucio Vivaldi
— Gloria in D

World without end
Een kalme, eeuwigdurende hartslag, daaraan doet hij denken, de ‘Mass for four voices’ van William Byrd. Zo ook het ‘Magnificat’ van Orlando Gibbons, of ‘Jesus dulcis memoria’ van Tomás Luis de Victoria: bij de eerste noot lijkt het of de muziek eigenlijk allang te horen was, al sinds het begin der tijden en aan het eind is het of hij voor altijd door zal klinken. Muziek uit de Renaissance, die je naar een tijdloze wereld brengt; een eeuwig nu, zonder begin of einde.
Programma
William Byrd
— Mass a 4
— Ave verum corpus
John Rutter
— God be in my head
Orlando Gibbons
— Magnificat
Tomás Luis de Victoria
— O quam gloriosum est regnum
— Jesu dulcis memoria
Orlando Gibbons
— Nunc dimitis
Adrian Batten
— O Sing joyfully
John Stainer
— God so loved the world
Zingen in Zeeland!
Dit was een bijzonder project. 10 toegewijde, goede zangers hebben samen een weekeinde gerepeteerd om vervolgens op zondag een heel mooi concert te geven voor een kerk vol enthousiast publiek.
Programma
William Byrd
— Mass for four voices Kyrie, Gloria, Agnus Dei
Arvo Pärt
— Summa
Rihards Dubra
— Ave Maria 1
David Lang
— Again after Ecclesiastes, Evening Morning, Day
Claudio Monteverdi
— Messa à 4; Kyrie Sanctus, Benedictus

Bleib bei uns
Tilman Grey – kistorgel
Maaike Roelofs – cello
Dit was geen traditioneel passie-programma zoals als het in heel Nederland in maart en april wordt uitgevoerd. Toch ademde het een vergelijkbare sfeer van toenemend verdriet en verlatenheid. Centraal in het programma stond het ‘Stabat Mater’ van de Tsjechische barokcomponist Frantisek Tuma.
Programma
Heinrich Schütz
— Selig sind die Toten
Johann Hermann Schein
— Was betrübst du dich, meine Seele?
— Zion spricht: der Herr hat mich verlassen
Johann Sebastian Bach
— Du, o schönes Weltgebäude
— Die Nacht ist kommen
Joseph Rheinberger
— Bleib bei Uns
Charles Villiers Stanford
— Beati quorum via
Frantisek Tuma
— Stabat Mater

Visioenen en dromen
Visioenen en dromen vormen een dankbaar thema dat veel inspiratie levert voor een afwisselend programma. Bij het programmeren heb ik de nadruk gelegd op het zingbare: koormuziek waarbij de klank en de klankvorming even belangrijk zijn als de melodielijn. Dit was mijn eerste project met Amuse Vocale.
Programma
Morten Lauridsen
— Sure on this shining night
Ola Gjeilo
— Northern light
Jean Sibelius
— Drömmarna
— Sydämeni laulu
John Leavitt
— Ose Shalom
Pierre Passerau
— Il est bel et bon
Camille Saint-Saëns
— Deux Choeurs Op. 68
Arvo Pärt
— The Beatitudes
John Rutter
— A Gaelic blessing
Charles Villiers Stanford
— Quick, we have but a second
Samuel Barber
– Sure on this shining night
Robert Schumann
— Kinderscenen Op. 15, No 7 Träumerei
Eric Whitacre
— The seal lullaby

Vinteräng
Daniëlle Kreeft – hobo
Vallende sneeuw, woeste landschrappen, gure wind en krakend ijs; dit was een programma met teksten over de natuur waarin de Scandinavische eenkennigheid en eenzaamheid tot uitdrukking kwamen. Geïnspireerd door een van de mooiste elementen van de natuur, dalende sneeuwkristallen en hun zachte en steeds verschillende vormen, heeft de Canadese componist en schrijver R. Murray Schafer het intrigerende werk ‘Snowforms’ voor vrouwenstemmen gemaakt. Dit was een van de hoogtepunten van het programma.
Programma
Jean Sibelius
— Kotikaipaus
— Aamusumussa
Lars-Erik Larsson
— Vinteräng*
Ola Gjeilo
— Northern lights
Murray Schafer
— Snowforms*
Frode Fjellheim
— Eatnemen Vuelie
Jaakko Mäntijärvi
– Pseudo-joik
Susanne Rosenberg
– Hemlig stod jag
Aulis Sallinen
— Lauluja mereltä
Sven Hagvil
— Solitude*
* = première

Ick heb dy liæf
Ja, dy! Mey al mijn hirt! Troch dijn ægen schijnt mijn sinne.
Ik hou van jou, met heel mijn hart! Door jouw ogen schijnt mijn zon.
Gloedvolle Friese en Scandinavische liederen die elk vooroordeel over koele noorderlingen doen wegsmelten. Patkemi, suite liæf, jitte reis! Mijn hymelrijck is ijn dijn schirt!
Ja, kus me, zoetelief, nog een keer! Mijn hemelrijk is in jouw schoot!
Programma
Anonymus
— Dalakopen
Jetse Bremer
— It beamke en de wyn
— Fyn
— Daar zou een meisje gaan halen wijn
— Schoonvrouw ik moet bij jou klagen
— Deagraverssankje
— Dientje Dientje
Anders Nyberg
— Dansa Kicki
Wilhelm Pederson-Berger
— Stemning
Hugo Alfvén
— Limu, limu, lima
— Uti vår hage
Frank Havrøy
— 2 Folketoner
Gunnar Eriksson
— Gjendines bånlåt
Jaques Vredeman
— Patkemi, suite liaef, na o jitte reis, bout
Jan Pieterszoon Sweelinck
— Tes beaux yeux causent mon amour
Jaques Vredeman
— Ick hab dy liæf mey al mijn hirt
Orlando di Lassus
— Susanne un jour
Anonymus
— Ick zeg adieu

Bezinning en begeestering
Voor dit programma heb ik diep gegraven in de schatkist van de koorliteratuur en gekozen voor een prachtig muzikaal palet van moderne en klassieke harmonieën en knallende ritmes op zorgvuldig gekozen teksten. De moderne componisten zijn allemaal geboren in de twintigste eeuw, maar vinden hun inspiratie in oude teksten en kerstliederen. Het werd inderdaad zoals beloofd een avond voor bezinning en begeestering, met “Glögg” (Noorse Glühwein) onder de maretak.
Programma
Gabriel Jackson
— To morning
Edgar Pettman
— Gabriel’s message
Herbert Norman Howells
— A Spotless Rose
Michael Praetorius
— Det hev ei rosa sprungen
Tomás Luis de Victoria
— O magnum mysterium
Ola Gjeilo
— Northern lights
Kenneth Leighton
— The star-song
John Byrt
— All and some
William Byrd
— O magnum mysterium
Arvo Pärt
— Magnificat
Richard Bennett
— A Good-night
Jan Nieland
— Wiegelied
Thorkell Sigurbjörnsson
— Heyr himna smiður
Carl Bertil Agnestig
— Kling, no klokka
Bára Grímsdóttir
— Ég vil lofa eina pá
Ēriks Ešenvalds
— Stars

Lady flow’r of ev’rything
Caroline Spanjaard – sopraan
Laurens de Man – orgel
Kamerkoor Sjanton vierde in 2016 een Engelse kerst met bijzondere koormuziek, voornamelijk uit de 20e eeuw. Centraal in het programma stond de componist Benjamin Britten; we openden het concert met zijn Festival Te Deum. Dit is geen kerstmuziek, maar een oude lofzang uit 400 n.Chr, door de componist feestelijk aangekleed met een bezetting van koor, orgel en sopraansolo. Volgens zijn dagboek heeft Britten het werk in maar twee dagen op papier gezet. Kenmerkend zijn de polyritmiek, unisono-lijnen, fanfare-achtige passages en uitbarstingen, passend bij een uitbundige kerstviering. Festival Te Deum staat in groot contrast met ‘A Hymn to the Virgin’. Britten was nog maar 16 jaar toen hij dit kleine meesterwerk ter ere van Maria componeerde. Een op afstand geplaatst solo-kwartet versus het koor, geeft een dramatisch effect aan deze eenvoudige hymne: De Latijnse reacties (“responsories”) van het kwartet op de middeleeuwse Engels woorden van het koor verlenen een mysterieuze sfeer aan dit spirituele eerbetoon.
Programma
Benjamin Britten
— Festival Te Deum
— Hymn to the virgin
John Tavener
— Mother of God here I stand
— The Lamb
Edgar Pettman
— Gabriel’s message
Herbert Howells
— A spotless Rose
Sir Rodney Bennett
— On Christmas Day
Peter Warlock
— Bethlehem Down
Kenneth Leighton
— Three Carols op.25
David Willcocks
— O come, all ye faithful

Les choses tranquilles
Bijzondere momenten: het liefst delen we belevenissen, emoties en herinneringen met onze geliefden. Maar kunnen we ons werkelijk verbinden met de ander of blijven we ten diepste alleen, alleen in de beleving? Eenzaamheid, alleen blijven en het verlangen te delen, dat is de rode draad in de muziek die we ten gehore brachten in dit programma. De liefde, begeerte en lust, maar ook de eenzaamheid en verlorenheid werden bezongen. Met een zeker Scandinavisch tintje aan het programma kwam ook de melancholie uitbundig tot uitdrukking.
Programma
Alphons Diepenbrock
— Chanson d’automne
John Lundvik
— Verlaine-stämning
Jan Pieterszoon Sweelinck
— Tu as tout seul, Jan, Jan
David Lang
— I want to live where you live
Orlando di Lassus
— Toutes les nuits
Pierre Passereau
— Il est bel et bon
Nils Lindberg
— Shall I compare Thee
Karin Rehnqvist
— Bara du går över markerna*
Pēteris Vasks
— Three Poems by Czeslaw Milosz*
Frank Havrøy
— Psalm*
Eric Whitacre
— Three Flower songs
* = première

Salut Printemps
Marianne Smit – harp
“Het was een zonnige dag – het was een junidag…”. Zo begint het uitbundige en tegelijkertijd dromerige lied ‘Kärlekens musik’ (liefdesmuziek) van Carl-Bertil Agnestig.
Dit lied was onderdeel van dit voorjaarsprogramma van Vrouwenkoor Nordlys. Het programma stond geheel in het teken van de lente, de zomer en de lange, lichte dagen. De hernieuwde samenwerking met harpist Marianne Smit maakte het concert nog feestelijker, evenals de wereldpremière van het prachtige ‘He wishes for the cloths of heaven’ van de jonge veelbelovende componist Evelin Seppar.
Programma
Claude Debussy
— Salut Printemps
Gustav Holst
— 2 Eastern pictures
Per Gunnar Petersson
— In Honorem Sancte Birgitte
Carl Bertil Angnestig
— Kärlekens Musik*
Edvard Grieg/Agnestig
— Våren
Evelin Seppar
— He wishes for the cloths of heaven*
Kaj-Erik Gustafsson
— Det är vackrast när det skymmer*
Gustav Holst
— 4 Choral hymns from de Rig Veda Op.26
* = première

¡Ay Amor!
Karolina Hartman – mezzosopraan
Joost Klein Haneveld – gitaar
“Mijn diepe drijfveer is altijd geweest om mijn muziek te verenigen met poëtische teksten die mijn belangstelling en gevoel prikkelden, om de lyriek ervan tot uitdrukking te brengen.” Dit citaat van Mario Castelnuovo-Tedesco (1895-1968) had kunnen zijn van de beroemde barok componist Claudio Monteverdi (1567-1643). In het voorjaarsprogramma ‘¡Ay Amor!’, bezong kamerkoor Sjanton de liefde voor muziek als rechtstreekse uitdrukking van een keur aan gevoelens; vreugde, trots, melancholie, hartstocht en smart.
Programma
Ildebrando Pizzetti
— Il giardino di Aphrodite, Cade la sera
Claudio Monteverdi
— Sestina, Lamento della Nimfa
Luciano Berio
— E si fussi pisci
Dale Harris
— La guitarra
Mario Castelnuovo Tedesco
— Romancero Gitano

Ich lasse dich nicht
Elisabeth Ingehousz – viool
Paulien Kostense viool
Arwen Bouw – altviool
Laxmi Bickley – altviool
Maaike Roelofs – cello
Allison Smith – hobo
Eva Harmuthová – hobo
Vasthouden aan wat goed, mooi en waar is. Volhouden, doorgaan, niet loslaten. Het is soms moeilijk om vertrouwen te houden. Dan, soms, ineens, voel je de zegen. Ineens ben je er, op die tijdloze plek waar je los bent van alles, en toch thuis. Het is soms maar heel even, maar je proeft de eeuwigheid.
Programma
Johann Sebastian Bach
— Sinfonia uit Cantate 21 BWV 21
— Missa in G-dur Kyrie
Nicolaus Bruhns
— Ich liege und schlafe
Melchior Frank
— Wer mich liebet der wird mein Wort halten
— Wahrlich ich sage euch Ihr werdet weinen
Jean Baptiste Lully
— Passacaille uit de opera Armide LWV.71
Heinrich Schütz
— Die mit Tränen säen
Johann Hermann Schein
— uit Israëls Brünnlein: Ich lasse dich nicht
— uit Israëls Brünnlein: Was betrübst du dich
Johann Sebastian Bach
— Sinfonia uit BWV 196 – Der Herr denket an uns
Christoph Graupner
— Aus der tiefen rufen wir